Ons Low Emission-concept toegelicht

LOW EMISSION

MILIEUVRIENDELIJK EN RENDABEL

Milieuvriendelijke technologie voor gebruik met R 134a: De ASC Low Emission-serie wint tijdens airco-onderhoud bijna 100% van het koudemiddel terug. Hoe krijgt hij dat voor elkaar? Koudemiddelverlies treedt vooral op in de fase waarin de koudemiddelolie afgevoerd wordt naar het gebruikte-oliereservoir. De ASC Low Emission-serie gebruikt een drukdicht reservoir.

Verder wordt het koudemiddel dat ontsnapt tijdens de afvoer van de gebruikte olie verzameld in het gebruikte-oliereservoir, teruggewonnen en teruggevoerd naar de koudemiddeltank. Het resultaat is een koudemiddelverlies van bijna nul procent! De nauwkeurige bepaling van de teruggewonnen hoeveelheid koudemiddel maakt het ook mogelijk conclusies te trekken over de dichtheid van de airco (diagnosetool).

  1. Gepatenteerd, professioneel toevoersysteem
    voor verse olie en uv-additief
  2. 3 gescheiden weegcellen
    voor oliemanagement (gebruikte olie/verse olie/uv-additief)
  3. Koudemiddeltank met voorgemonteerde condensor en ventilator
    voor een accurate indicatie van de teruggewonnen hoeveelheid koudemiddel
  4. Speciaal, 8-voudig gelagerd weegplatform
    met weegcel met een hoge capaciteit (belastbaarheid 100 kg).
    Gebruiksvriendelijk: kalibratie niet nodig
  5. Hogere druk dankzij verwarmingslint op de koudemiddeltank
    voor het volledig vullen van het aircosysteem, ook als de omgevingstemperatuur hoog is
  6. Gepatenteerd, Low Emission gebruikteoliereservoir
    voorkomt koudemiddelverlies tijdens olieafzuiging; het koudemiddel dat wordt teruggewonnen met de gebruikte olie, wordt naar de koudemiddeltank gevoerd en meegenomen bij de weging.
  7. Vacuümfase
    De vacuümpomp garandeert het optimaal vacuümzuigen van het aircosysteem. Hij pompt het verdampte koudemiddel in het interne reservoir van het Low Emission-servicestation, zodat er geen koudemiddel in het milieu terechtkomt.

HERKENNEN VAN EEN LOW EMISSION-SERVICESTATION –

ALLEEN ECHT MET LEDIGEN IN VIER STAPPEN

De meeste aircoservicestations gebruiken drie processtappen: terugwinnen van koudemiddel, vacuümzuigen en vullen met koudemiddel. WAECO ASC Low Emission-servicestations passen nog een extra processtap toe om ervoor te zorgen dat nagenoeg 100% van het koudemiddel wordt teruggewonnen. In deze processtap werken de vacuümpomp en de compressor samen om ook het koudemiddel dat in de olie aanwezig is, terug te winnen. Het wordt opgevangen in het gepatenteerde gebruikteoliereservoir en daarna afgevoerd naar het interne opslagreservoir.

De extra stap heeft twee belangrijke voordelen. Ten eerste gaat er nagenoeg geen koudemiddel verloren en komt er geen koudemiddel in het milieu terecht. Ten tweede kan door weging de exacte hoeveelheid teruggewonnen koudemiddel worden bepaald. Hierdoor worden misinterpretaties met betrekking tot de dichtheid van het aircosysteem voorkomen, hetgeen zou kunnen leiden tot onnodig storingzoeken en kostbare reparaties.

Stap 1
Terugwinnen van koudemiddel
Stap 2
Low Emission-fase
Stap 3
Vacuümfase
Stap 4
Vullen met koudemiddel

DE EU F-GASSENVERORDENING

De F-gassenverordening van de Europese Unie is sinds 2015 van kracht. De verordening is gericht op een reductie van gefluoreerde broeikasgassen en regelt onder andere de importhoeveelheden van het koudemiddel R 134a. Dat betekent dat R 134a steeds duurder wordt!

Investeer nu in een Low Emission-servicestation om uw klanten op de lange termijn aantrekkelijk en betaalbaar airco-onderhoud te kunnen bieden. Dankzij het innovatieve Low Emissionconcept van Dometic WAECO blijft u uw concurrenten een stap voor.

Tijdschema elimineren R 134a

Tijdschema elimineren R 134a

BESPAREN MET LOW EMISSION!

Ondanks het feit dat voor moderne voertuigen steeds minder koudemiddel nodig is, wordt R 134a in toenemende mate een schaarse bron. Dit wordt niet alleen veroorzaakt door de beperkte importhoeveelheid (F-gassenverordening), maar ook door het sluiten van een fabriek in Europa en het uitblijven van de levering van de beloofde hoeveelheden door China. Dit heeft ertoe geleid dat de prijs voor R 134a alleen al in de periode van januari tot augustus 2017 gestegen is van € 6 tot ongeveer € 17 per kilogram, en het einde is nog niet in zicht.

Dat betekent dat het nog belangrijker is dat werkplaatsen kostbaar koudemiddel besparen. Zonder koudemiddel is airco-onderhoud tenslotte onmogelijk… en voertuigen met R 134a-aircosystemen zullen nog lange tijd worden binnengebracht voor onderhoud. Een Low Emissionaircoservicestation voor R 134a betaalt zich daarom ook in de toekomst terug!

Verwachte prijsstijging + 283 %!

AIRCO-ONDERHOUDSKOSTEN BESPAREN MET LOW EMISSION-CONCEPT

Airco-onderhoud R 1234yf zonder Low Emission-concept
Gemiddelde hoeveelheid koudemiddel in het aircosysteem 600 g
Gemiddelde marktprijs voor R 1234yf koudemiddel 130,00 € / kg
Koudemiddelverlies tijdens olieafzuiging 25 g 3,25 €
Koudemiddel teruggewonnen uit aircosysteem 95 % 3,90 €
Koudemiddelverlies per onderhoudsbeurt 7,15 €


Bij 3 x airco-onderhoud per week is het jaarlijkse verlies aan koudemiddel 1.115,40 €
Airco-onderhoud R 1234yf met Low Emission-concept
Gemiddelde hoeveelheid koudemiddel in het aircosysteem 600 g
Gemiddelde marktprijs voor R 1234yf koudemiddel 130,00 € / kg
Koudemiddelverlies tijdens olieafzuiging 0 g 0,00 €
Koudemiddel teruggewonnen uit aircosysteem 99,9 % 0,08 €
Koudemiddelverlies per onderhoudsbeurt 0,08 €


Bij 3 x airco-onderhoud per week is het jaarlijkse verlies aan koudemiddel 12,48 €

Jaarlijkse besparing met Low Emission-concept € 1.102,92,
Besparing in 8 jaar met Low Emission-concept € 8.823,36

HET BESPAREN VAN KOUDEMIDDEL MET LOW EMISSION-APPARATUUR IS ALTIJD DE MOEITE WAARD – ZELFS MET KOUDEMIDDELEN DIE NIET SCHAARS ZIJN.

Zonder Low Emission

Afvoer zonder Low Emission:, de airco wordt niet volledig geleegd. De compressor van de service-unit is niet in staat het systeem volledig te ledigen. Er blijft koudemiddel met een druk van 500 millibar (absolute druk) achter in de airco.

Vacuümfase zonder Low Emission, het resterende koudemiddel (500 millibar) wordt afgevoerd via de uitlaatzijde van de vacuümpomp, afhankelijk van het apparaat tussen de 1 en 10%.

Olieafvoer zonder Low Emission, het koudemiddel dat nodig is voor het aftappen van de gebruikte olie komt terecht in het milieu via de ventilatieopeningen in het gebruikte-oliereservoir. Dat is bij iedere keer dat er olie afgetapt wordt 40 tot 100 gram, afhankelijk van het apparaat.

Met Low Emission

Afvoer met Low Emission, met behulp van de compressor wordt het koudemiddel uit het aircosysteem gezogen tot een restdruk van ongeveer 500 mbar. Vervolgens start de grondige afvoer met Low Emission.

Grondige afvoer met Low Emission, door de samenwerking tussen de compressor en de vacuümpomp wordt het systeem nagenoeg 100% geleegd en gaat er geen koudemiddel verloren.

Olieafvoer met Low Emission, het koudemiddel dat nodig is voor het aftappen van de gebruikte olie wordt via de vacuümpomp uit het hermetisch gesloten gebruikte-oliereservoir gezogen en via de compressor naar de interne tank gevoerd. Er gaat geen koudemiddel verloren!

Professionele norm

ASC van WAECO staat al jaren voor een uitstekende kwaliteit en de allernieuwste technologie op het gebied van airco-onderhoudsapparatuur. De serie wordt constant verbeterd en aangevuld om aan de eisen van de toekomst te voldoen. Alle ASC-servicestations zijn hypermodern en volledig automatisch

Boek succes als aircoprofessional

Gebruik ons uitgebreide aanbod apparatuur voor service en reparatie aan voertuigaircosystemen om van uw bedrijf een efficiënte en succesvolle aircowerkplaats te maken. Ook u kunt als specialist zo de beste zijn.

CONTACT

Dometic Benelux.B.V.
Ecustraat 3
4879 NP, Etten-Leur

Email: info@dometic.nl
Tel: +31 76 50 29 000
Fax: +31 76 50 29 019